Gurumu masih pelajar

Tulisan saya kali ini ditujukan khas buat anak-anak murid di Maahad Tahfiz Wal Qiraat Shah Alam yang terletak di seksyen 3.

Tingkatan 1 Tajwid

Tingkatan 1 Tajwid

Tingkatan 2 Tajwid

Tingkatan 2 Tajwid

Tingkatan 3 Tajwid

Tingkatan 3 tajwid

Saya bertugas di MTAQSA bermula Januari 2009 dan tamat pada Mei 2009.Bagi saya ,ini adalah pengalaman pertama bergelar guru.Pelbagai kisah,suka duka dan pengalaman baru dalam mendidik saya pelajari di MTAQSA.

Pelajar-pelajar saya yang fokus dalam bidang tahfiz dan akademik sememangnya mudah menerima pelajaran.Saya bersemangat untuk mengajar setiap hari.Proses P&P juga dapat berjalan lancar meskipun di sana masih terdapat kekurangan memandangkan MTAQSA adalah sebuah sekolah swasta.

Sesi pagi yang bermula dengan hafalan Al-Quran selama 2 jam menjadikan pelajar lebih fresh untuk menerima pelajaran selepas itu.Pelajar tiada masalah bertutur Bahasa Arab di tahap permulaan apabila saya meminta mereka membudayakan Bahasa Al-Quran ini.Malah,saya memastikan 55% pengajaran saya berjalan dalam Bahasa Arab.

Di MTAQSA,saya mula memahami beratnya tugas seorang pendidik.Bukan sekadar transfer ilmu,tetapi transform itulah agenda utama.Ilmu dan praktikal apabila pelajar berada di luar waktu persekolahan.

Saya menyedari hakikat lemahnya ilmu apabila saban hari memberi ilmu kepada pelajar.Bagi saya,proses P&P menggarap potensi ilmu dan kemahiran seorang guru dalam mendidik jiwa pelajar.Sesungguhnya ilmu Allah ini tersangatlah luas.

logo_uiaOleh kerana saya rasa begitu kerdil untuk terus mengajar,saya meluahkan hasrat hati kepada pelajar MTAQSA untuk berhenti.Ya,gurumu masih pelajar.InsyaAllah.Saya akan mendaftar di UIA pada hari Selasa ini untuk memulakan pengajian MA.

Buat semua anak murid saya,ustazah doakan kamu semua terus bersemangat.Kita jumpa di menara gading!!Insya Allah.Terima kasih atas segalanya dan ustazah minta maaf jika ada termarah atau terkasar dalam mendidik.Ustazah doakan kamu semua menjadi huffaz dan ulama amilin.

Moga kita berjumpa lagi….

About fit3nan

Fitri Nurul 'Ain Nordin - Anak kelahiran kota KL pada 1 Syawal 1405h/20 Jun 1985 - Berasal dari Kuala Pilah, Negeri Sembilan - BA of Arabic, Uni Al-Azhar(2008), MA of Arabic As A Second Langunge, IIUM Gombak (Jun,2011)
This entry was posted in diary. Bookmark the permalink.

2 Responses to Gurumu masih pelajar

  1. fizaikhlas says:

    salam…terime kaseh kami ucpkan…ilmu yg ustzh beri kpd kami tidak ternilai,…terime kasih sekali lagi…papepon,kami doakn yg terbaik utk ustzh…maa’ taufik wannajah…doakan kami juge…jgn lupekan kami..sekian…

Leave a Reply

