Syair:medium kesusasteraan Arab

Keseniaan dan kehalusan sastera adalah dua perkara agak sukar untuk dihayati kerana tidak semua insan dianugerahkan minat dan kemahiran bersastera. Namun,sejarah memaparkan kebanyakan bangsa Arab sejak zaman jahiliyah lagi memiliki kemahiran ini.Buktinya,jutaan syair yang sampai kepada kita hari ini tidak dapat disangkal mutu dan kualiti seninya.Sulaman lafaz-lafaz indah dijalinkan dengan uslub balaghi yang cukup halus mampu menyentuh sensitiviti pembaca yang menghayati setiap bait-bait syair.

Persoalannya,bagaimanakah bangsa Arab yang dikenali sebagai bangsa yang kasar dan keras mampu mempelopori bidang ini.Faktor kemasyarakatan antara pendorong utama kebangkitan bangsa Arab dalam mengagungkan syair-syair.Kehidupan sebahagian daripada mereka yang kurang bergiat dalam aktiviti perniagaan dan pertanian memberi kesempatan untuk bersyair bagi memenuhkan masa dengan menggambarkan pengalaman,kehidupan,perasaan malah apa sahaja yang lahir dalam benak hati dan fikiran mereka untuk diadaptasikan dalam bentuk syair.

Pada awal perkembangan syair,bait-baitnya terhasil ilham dari hentakan kaki unta yang mempunyai irama tertentu.Unta pada masa itu merupakan nukleus bangsa Arab yang memainkan peranan penting terutamanya dalam menjalani kehidupan nomad mereka.Namun,tidak semua jenis-jenis syair sesuai dengan irama ini.Justeru,ilmu arudh yang telah terhasil rentetan penemuan Khalil ibnu Ahmad menyaksikan norma baru bagi mendalami kesusasteraan Arab.

Setiap kalimah dalam syair menghasilkan makna yang berbeza,maka tidak hairanlah jika syair menjadi aset penting bagi bangsa Arab untuk digunakan dalam pelbagai situasi.Pada zaman jahiliyah,syair ghazal atau pujian terhadap wanita telah dipopularkan oleh Amru Qais.Bahasa yang digunakan mampu menghuraikan kecantikan seorang wanita sehingga kadangkala pembaca dapat menterjemahkan imaginasinya dalam bentuk konkrit.Selain daripada itu,terdapat juga syair hijak atau cacian yang menjadi punca tercetus api peperangan antara kabilah-kabilah.Syair jenis ini telah diharamkan pada awal kemunculan Islam.Buktinya,Khalifah Umar telah menangkap Khutai’ah yang menggunakan kalimah yang halus dan sangat kesat dalam salah satu syairnya mencaci Zabrakan.

Namun,syair Hasan bin Thabit berjaya mengalahkan propaganda yang dilontarkan oleh orang kafir.Kejayaan ini telah menyingkap sirna baru dalam era menobatkan syair pada zaman Rasulullah.Baginda sendiri menyeru kaum muslimin agar melawan kafir menggunakan mata pedang dan lidah.Mengintai di sebalik tirai peperangan,syair adalah agenda psikologi sebagai vaksin untuk menyuntik semangat  mujahidin melawan orang-orang kafir.Pada masa yang sama,syiar Islam dapat diperkembangkan melalui syair-syair ini kepada bangsa Arab.

Pada zaman kerajaan Umawiyah ,terdapat ramai penyair kolar putih telah mengeksploitasi syair untuk menjadi sumber ekonomi mereka.Puji-pujian terhadap khalifah yang kadangkala indah khabar dari rupa sangat banyak dirakamkan dalam lipatan sejarah.Namun,kehadiran Abu Aswad Ad-Duali pada zaman ini menaikkan semula taraf syair bilamana syair-syair tasawufnya mula pengambil tempat di hati orang Islam.Dalam bidang Nahu pula,syair menjadi hujjah kepada sesuatu kaedah Nahu.Ini membuktikan bahawa ulamak Nahu sendiri telah mengiktiraf mutu seni yang terdapat dalam sesebuah syair.

Melalui kronologi perkembangan syair ini,telah terang lagi bersuluh bahawa syair menyumbangkan jasa yang begitu besar dalam kesusasteraan Arab.Tanggapan bahawa syair adalah sesuatu yang tidak ada nilai seni dan tidak kontemporari adalah kurang relevan dan wajar ditolak.Justeru,kita seharusnya menjaga keutuhan syair sebagai medium kesusateraan Arab.

About fit3nan

Fitri Nurul 'Ain Nordin - Anak kelahiran kota KL pada 1 Syawal 1405h/20 Jun 1985 - Berasal dari Kuala Pilah, Negeri Sembilan - BA of Arabic, Uni Al-Azhar(2008), MA of Arabic As A Second Langunge, IIUM Gombak (Jun,2011)
This entry was posted in sastera Arab. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s